Zarząd Dróg Wojewódzich w Krakowie, ul.Głowackiego 56, 30-085 Kraków
A A A

UWAGA - Droga wojewódzka nr 968 na odcinku  060 km 10+200 (m. Lubomierz)  - odc. 070 km 3+200 most (m. Kamienica) przywrócona przejezdność dla pojazdów do 15 ton. 

kliknij aby zobaczyć szczegóły

Tytuł projektu: „Modernizacja połączenia drogowego Pienińskich Parków Narodowych - Etap II”

Program regionalny

,,Program Współpracy Interreg V-A Polska – Słowacja 2014-2020 ”

Tytuł projektu: „Modernizacja połączenia drogowego Pienińskich Parków Narodowych - Etap II”

Program regionalny

,,Program Współpracy Interreg V-A Polska – Słowacja 2014-2020 ”

Informacje ogólne / Všeobecné informácie

Wartość projektu / Suma projektu: 6 994 600,26 €

Wartość dofinansowania / Výška dotácie: 5 926 003,07 € (85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) / (85% Európsky Fond Regionálneho Rozvoja)

Umowa o dofinansowanie: Umowa o dofinansowanie nr PLSK.02.01.00-SK-0091/17. Zgodnie z decyzją Komitetu Monitorującego nr 56/2017 z dnia 12 października 2017r., w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020. / Zmluva o poskytnutí dotácie: Zmluva o poskytnutí dotácie č. PLSK.02.01.00-SK-0091/17. Podľa rozhodnutia Monitorovacieho Výboru č. 56/2017 z 12. október 2017., v rámci Programu Cezhraničnej Spolupráce Interreg V-A Poľsko – Slovensko 2014-2020.

Partner Wiodący / Vedúci Partner - Preszowski Kraj Samorządowy / Prešovský samosprávny kraj - http://www.sucpsk.sk/
Partner Projektu 1/ Projektový partner 1 - Powiat Nowotarski / Okres Nowy Targ - https://www.nowotarski.pl/
Partner Projektu 2/ Projektový partner 2 - Województwo Małopolskie / Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie / Malopoľské Vojvodstvo / Správa Vojvodských Ciest v Krakove

Okres realizacji Projektu wynosi / Plánovaná doba realizácie Projektu:
rozpoczęcie / začiatok - 01.11.2017 r.
zakończenie / ukončenie - 31.10.2019 r.

Ogólna charakterystyka projektu / Všeobecná charakteristika projektu

Obszar transgraniczny na terenie pogranicza Pienińskiego Parku Narodowego wymaga znaczących nakładów finansowych w celu realizacji priorytetu inwestycyjnego „Zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, wraz z węzłami multimodalnymi”. Na obszarze pogranicza transport kolejowy ma charakter marginalny i znacząca większość przejeżdżających granicę korzysta z transportu samochodowego. Tak więc aby zwiększyć mobilność transgraniczną należy usprawnić połączenia drogowe. Uczynić je technicznie bezpieczniejsze dla podróżujących i poprzez poprawę stanu nawierzchni dążyć do skrócenia czasu podróży. Działania projektowe zostały umiejscowione na obszarze o wysokim potencjale turystycznym mogącym w najbliższym czasie wpłynąć na szybki rozwój współpracy transgranicznej. Bliskość granicy zapewnia dostęp do różnego rodzaju usług zarówno po stronie słowackiej jak i polskiej. Wszystkie te czynniki wpływają na cel poszczególnych działań jakim jest poprawa transgranicznej mobilności za pomocą połączeń drogowych, które na omawianym terytorium nie są w zadowalającym stanie. Obszar przygraniczny wyróżnia się zróżnicowanym ukształtowaniem terenu o charakterze górskim, co ma zasadnicze znaczenie w przypadku wysokości nakładów niezbędnych w utrzymaniu i rozwoju sieci drogowej. Dzięki zacieśnieniu współpracy transgranicznej między Województwem Małopolskim, Powiatem Nowotarskim a Preszowskim Krajem Samorządowym wzrośnie znaczenie przejścia granicznego Niedzica-Lysá nad Dunajcom.  Po stronie słowackiej odnowione drogi poprowadzą do miejscowości turystycznych np. Czerwony Klasztor wraz z jego średniowiecznymi zabytkami. Po stronie polskiej znajduje się zamek w Niedzicy, Czorsztyn oraz Jezioro Czorsztyńskie. Realizacja projektu w jasny sposób wskazuje na jego transgraniczny charakter oraz możliwość poprawy połączenia z siecią TEN-T drogami krajowymi nr 7 i 49 po stronie polskiej, zaś po stronie słowackiej dróg I/77 i I/66 z autostradą D1. Modernizacja dróg poprawi przepustowość oraz podniesie bezpieczeństwo i pozytywnie wpłynie na jakość środowiska.

 

Cezhraničná oblasť v pohraničnom území Pieninského Národného Parku si vyžaduje značné finančné výdavky na realizáciu investičnej priority „Zvyšovanie regionálnej mobility spojením sekundárnych a terciárnych uzlov s infraštruktúrou TEN-T, vrátane multimodálnych uzlov”. V pohraničnej oblasti má železničná doprava v súčasnosti marginálny význam a prevažná väčšina cestujúcich prekračujúcich hraničné priechody využíva automobilovú dopravu. Pre zlepšenie cezhraničnej mobility by sa preto mali zlepšiť aj cestné spojenia. Z technického hľadiska v snahe zvýšiť bezpečnosť a skrátiť dobu jazdy je potrebné zlepšiť povrchové podmienky dopravných spojení. Projektové aktivity sa nachádzajú v oblasti s vysokým turistickým potenciálom, ktorý môže v blízkej budúcnosti ovplyvniť rýchly rozvoj cezhraničnej spolupráce. Blízkosť hraníc poskytuje prístup k rôznym typom služieb rovnako ako na slovenskej, tak aj na poľskej strane. Všetky tieto faktory ovplyvňujú účel individuálnych akcií, ktorých cieľom je zlepšiť cezhraničnú mobilitu prostredníctvom cestných spojení, ktoré nie sú na danom území v uspokojivom stave. Prihraničný región sa vyznačuje rozmanitým horským terénom, čo má rozhodujúci význam v prípade výšky výdavkov potrebných na udržanie a rozvoj cestnej siete. Vďaka užšej cezhraničnej spolupráci sa medzi Malopoľským Vojvodstvom, Novotarskym Okresom a Prešovským Samosprávnym Krajom zvýši význam hraničného priechodu Niedzica-Lysá nad Dunajcom. Na slovenskej strane budú zrekonštruované cesty viesť k turistickým destináciám, napr. na Červený kláštor spolu s okolitými stredovekými pamiatkami. Na poľskej strane sa nachádza hrad v meste Niedzica, Czorsztyn a Czorsztyńskie jazero. Realizácia projektu jasne poukazuje na jeho cezhraničnú povahu a možnosť zlepšiť pripojenie k sieti TEN-T na vnútroštátnych cestách č. 7 a 49 na poľskej strane a na slovenskej strane ciest I/77 a I/66 s diaľnicou D1. Modernizácia ciest zlepší výkonnosť a zvýši bezpečnosť a pozitívne ovplyvní kvalitu životného prostredia.

Zakres rzeczowy projektu / Vecný rozsah projektu

Projekt zakłada modernizację po stronie słowackiej dróg II/542, II/543, które łączą się z przejściem granicznym Niedzica-Lysá nad Dunajcom. Po stronie polskiej zaplanowana jest modernizacja odcinków drogi wojewódzkiej nr 969 w m. Krościenko nad Dunajcem oraz drogi powiatowej 1636K Krościenko – Szczawnica. Wszystkie odcinki dróg za pośrednictwem DW 969 łączą się z DK nr 49 co umożliwia im połączenie z korytarzem sieci TEN-T.

Inwestycja realizowana po stronie Województwa Małopolskiego obejmuje 0,999 km przebudowy drogi DW 969 o szerokości – 6,5 m. Planowana przebudowa drogi polegać będzie na wymianie warstw konstrukcyjnych nawierzchni na nośność – 115 kN/oś. Prace wykonane zostaną wyłącznie na terenie pasa drogi wojewódzkiej. Modernizacja polegać będzie na remoncie cząstkowym chodników, kanalizacji deszczowej, urządzeń obcych, rowów przydrożnych, wymienione zostaną krawężniki oraz nawierzchnia chodników, a istniejące rowy będą odmulone i wyprofilowane. Modernizacji zostanie poddana kanalizacja deszczowa. Remont urządzeń obcych zlokalizowanych w chodniku i jezdni będzie polegał na regulacji wysokościowej i wymianie uszkodzonych elementów. Wszelkie prace związane z realizacją przedmiotowej inwestycji zostaną wykonane z zastosowaniem najlepszej dostępnej technologii oraz jak najmniej uciążliwej dla otaczającego środowiska.

Powiat nowotarski w ramach realizacji inwestycji wykona rozbudowę drogi powiatowej nr 1636K Krościenko - Szczawnica w miejscowościach Szczawnica oraz Krościenko n/Dunajcem o łącznej długości 3,030 km. Roboty budowlane obejmować będą modernizację nawierzchni i poszerzenie jezdni do szerokości 7 m, kategoria ruchu KR3, nośność 100kN/oś, wykonanie chodnika o szerokości 2 m i ścieżki rowerowej o szerokości 2,5-3 m, remont obiektu mostowego, wykonanie modernizacji elementów drogi (pobocza, zatoki autobusowe, miejsca postojowe, rowy, pobocza, przepusty, kanalizacja deszczowa, oświetlenie uliczne), wykonanie urządzeń ochrony zwierząt (przepusty umożliwiające migrację płazów oraz bariery ochronno – naprowadzające,) oraz montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery segmentowe, bariery łańcuchowe oraz słupki blokujące).

Po stronie słowackiej zaplanowano modernizację dróg II/542 Slovenská Ves - Spišská Stará Ves oraz II/543 Haligovce - Spišská Stará Ves o łącznej długości 21,852 km w kategorii C 7,5/50, które zbiegają się przed przejściem granicznym Lysá nad Dunajcom i prowadzą do Polski. Przedmiotowa inwestycja ma zapewnić zwiększenie obciążenia drogi do 100 kN/oś. W celu zapewnienia odwodnienia drogi zostanie wykonany remont obiektu mostowego 543-016 i przepustów. Zostanie także wykonana stabilizacja drogi II/543 za pomocą ściany stabilizującej z zastosowaniem mikropali. W związku z modernizacją nastąpi poprawa jakości oraz bezpieczeństwa drogi poprzez uzupełnienie oznakowania drogowego pionowego i poziomego, słupków kierunkowych, barierek i elementów bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych w miejscowości Červený Kláštor.

 

Projekt zahŕňa modernizáciu na slovenskej strane ciest II/542, II/543, ktoré sa spájajú s hraničným priechodom Niedzica-Lysá nad Dunajcom. Na poľskej strane sa plánuje modernizácia úsekov vojvodskej cesty č. 969 v meste Krościenko nad Dunajcom a okresnej cesty 1636K Krościenko-Szczawnica. Všetky cestné úseky cez DW 969 sa pripájajú k DK č. 49, čo im umožňuje pripojiť sa k koridoru siete TEN-T.

Investícia uskutočnená na strane Malopoľského Vojvodstva zahŕňa rekonštrukciu cesty DW 969 s rozlohou 9999 km a šírkou 6,5 m. Plánovaná rekonštrukcia cesty bude spočívať v nahradení konštrukčných vrstiev povrchu s nosnosťou 115 kN/os. Práce sa budú vykonávať len na území vojvodskej cesty. Modernizácia bude zahŕňať čiastočnú rekonštrukciu chodníkov, odvodňovanie dažďovej vody, iných zariadení, úpravu cestných priekop, výmenu obrubníkov a povrchu chodníkov, a existujúce priekopy budú odkalované a profilované. V rámci pôsobnosti je zahrnutá modernizácia siete na odvod dažďovej vody. Oprava iných zariadení zlokalizovaných na chodníku a vozovke bude pozostávať z výškového nastavenia a výmeny poškodených prvkov. Všetky práce súvisiace s realizáciou investície budú vykonané s využitím najlepšej dostupnej technológie a najmenej zaťažujúcej okolitému prostrediu.

Novotarsky okres ako súčasť investície rozšíri okresnú cestu č. 1636K Krościenko - Szczawnica v Szczawnica v obci Krościenko n/Dunajcom s celkovou dĺžkou 3,030 km. Stavebné práce budú zahŕňať modernizáciu povrchu a rozšírenie vozovky do šírky 7 m, dopravnú kategóriu KR3, nosnosť 100 kN/os, prevedenie chodníka so šírkou 2 m a vykonanie cyklotrasy o šírke 2,5-3 m, renováciu mostnej konštrukcie, modernizáciu cestných prvkov (krajnice, autobusové zastávky, parkovacie miesta, zákopy, krajnice, priepusty, vrátane dažďovej kanalizácie a osvetlenia ulíc), vykonávanie zariadení na ochranu zvierat (priepusty umožňujúce migráciu obojživelníkov, vykonanie ochranných vodiacich bariér) a montáž bezpečnostných zariadení (segmentové bariéry, reťazové zábrany a blokovacie tyče).

Na slovenskej strane je plánovaná modernizácia ciest II/542 Slovenská Ves - Spišská Stará Ves a II/543 Haligovce - Spišská Stará Ves s celkovou dĺžkou 21,852 km v kategórii C 7,5/50, ktoré sa zbiehajú pred hraničným priechodom Lysá nad Dunajcom a vedú do Poľska. Cieľom investície predmetných úprav je zabezpečiť zvýšenie cestnej záťaže do 100 kN/os. S cieľom zabezpečiť odvodnenie vozovky bude zrekonštruovaný mostový objekt 543-016, vrátane priepustov. Zabezpečí sa aj cestná stabilizácia II/543 pomocou stabilizačnej steny s použitím mikropilótov. V súvislosti s modernizáciou sa zlepší kvalita a bezpečnosť cesty doplnením vertikálnych a horizontálnych dopravných značiek, smerových stĺpikov, bariér a bezpečnostných prvkov na prechode pre chodcov v obci Červený Kláštor.

Cele / Ciele

Poprawa stanu komunikacji, mobilności transgranicznej oraz bezpieczeństwa komunikacyjnego na pograniczu polsko-słowackim, łącznie z ułatwieniem dostępu do obszaru transgranicznego w celu połączenia z siecią TEN-T, po stronie słowackiej z autostradą D1, zaś po stronie polskiej z drogami krajowymi nr 7 i 49. Główny cel projektu jest zgodny z Osią Priorytetową 2. Zrównoważony transport.

 

Zlepšenie stavu komunikácie, cezhraničnej mobility a bezpečnosti dopravy na poľsko-slovenskej hranici vrátane uľahčenia prístupu do cezhraničnej oblasti na pripojenie k sieti TEN-T na slovenskej strane s diaľnicou D1 a na poľskej strane s vnútroštátnymi cestami č. 7 a 49. Hlavný cieľ projektu je v súlade s prioritnou osou 2. Udržateľná doprava.