Województwo Małopolskie Województwo Małopolskie Unia Europejska Unia Europejska

Obwodnica Łącka

Tytuł projektu: „Obwodnica Łącka”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027

Informacje ogólne

Wartość projektu: 101 522 817,96 PLN

Wartość dofinansowania: 92 567 980,97 PLN (95% kosztów kwalifikowalnych Projektu)

Umowa o dofinansowanie: Uchwała Nr 853/25 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 15 kwietnia 2025 roku w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie pt. „Obwodnica Łącka” w ramach Priorytetu 4 Fundusze europejskie dla transportu regionalnego, Działanie 4.1 Drogi regionalne, Typ projektu A. Drogi wojewódzkie, Program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.

Okres realizacji Projektu wynosi:
rozpoczęcie: 01.06.2025 r.
zakończenie: 30.03.2029 r.

Ogólna charakterystyka projektu

Droga wojewódzka nr 969 stanowi główny regionalny szlak komunikacyjny południowej Małopolski. Droga o długości ponad 69 km łączy dwa ośrodki regionalne jakimi są m. Nowy Targ i Stary Sącz, zapewniając dostępność komunikacyjną do dróg krajowych nr 49 i 87. Zlokalizowana na terenach o bardzo wysokiej atrakcyjności turystycznej Beskid Sądecki, Pieniński Park Narodowy, jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych w tym rejonie zapewniającym obsługę ruchu turystycznego i tranzytowego.

W chwili obecnej problemem komunikacyjnym jest ruch tranzytowy i turystyczny o dużym natężeniu przebiegający przez centrum m. Łącko. Wyeliminowanie go nabiera charakteru priorytetowego biorąc pod uwagę znaczenie DW 969 w sieci transportowej województwa małopolskiego. Natężenie ruchu na odcinku objętym inwestycją zgodnie z GPR 2020 wynosi 12 017 poj./dobę i w porównaniu do GPR 2015 zwiększyło się o 25% (w 2015 wynosiło 9 580 poj./dobę). Obecne rozwiązanie nie zapewnia komfortu podróżowania, utrudnia pracę kierowcom, a przede wszystkim stwarza niebezpieczeństwo wobec zmotoryzowanych oraz pieszych uczestników ruchu.

Stan w wariancie bezinwestycyjnym jest przyczyną:

  • pogarszających się warunków życia mieszkańców miejscowości Łącko,
  • zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych w ciągu istniejącej DW 969,
  • pogarszającego się stanu środowiska naturalnego w wyniku niekorzystnego klimatu akustycznego, zanieczyszczenia powietrza szkodliwymi składnikami spalin oraz uciążliwymi wibracjami,
  • ograniczonej swobody ruchu drogowego,
  • niskiego standardu podróżowania.

Brak w regionie alternatywnych dróg mogących przenieść ruch o porównywalnym natężeniu grozi paraliżem komunikacyjnym.

Zakres rzeczowy projektu

Zakres rzeczowy projektu obejmuje zaprojektowanie i budowę obwodnicy Łącka w ramach nowego przebiegu DW nr 969 o długości około 3 km. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie w województwie małopolskim, powiecie nowosądeckim na terenie gminy Łącko od planowanego ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z DW 969 w m. Czerniec do planowanego ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z DW 969 w m. Łącko (przy granicy z m. Maszkowice).

Cele projektu

  • Usprawnienie transportu i redukcja ruchu tranzytowego w centrum miejscowości – Obwodnica odciąży centrum Łącka, umożliwi szybsze przemieszczanie się między różnymi regionami, co wspiera rozwój gospodarczy, ograniczy powstawanie zatorów drogowych w centrum.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa – Ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych i szybkiego ruchu w obszarze zabudowanym wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych i innych użytkowników dróg.
  • Poprawa jakości życia mieszkańców – Mniej ruchu w centrum miejscowości przełoży się na lepszą jakość życia mieszkańców, m.in. dzięki mniejszemu zanieczyszczeniu i hałasowi.