Województwo Małopolskie Województwo Małopolskie Unia Europejska Unia Europejska

Łysa Polana łączy

Tytuł projektu / Názov projektu: „Łysa Polana łączy”
Program Interreg Polska - Słowacja 2021 - 2027

Informacje ogólne / Všeobecné informácie

Wartość projektu / Suma projektu: 2 447 109,90 €
Wartość dofinansowania / Výška dotácie: 1 957 687,89 €

Umowa o dofinansowanie: Umowa o dofinansowanie nr PLSK.02-IP.01-0010/23. Zgodnie z decyzją Komitetu Monitorującego nr 12/2023 z dnia 27.06.2023 r., w ramach Programu Interreg Polska-Słowacja 2021-2027. / Zmluva o poskytnutí dotácie: Zmluva o poskytnutí dotácie č. PLSK.02-IP.01-0010/23. Podľa rozhodnutia Monitorovacieho Výboru č. 12/2023 z 27.06.2023., v rámci Programu Interreg V-A Poľsko – Slovensko 2021-2027.

Partner Wiodący / Vedúci Partner – Województwo Małopolskie / Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie / Malopoľské Vojvodstvo / Správa Vojvodských Ciest v Krakove
Partner Projektu Projektový partner – Zarząd Dróg Preszowskiego Kraju Samorządowego / Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja – https://sucpsk.sk/

Okres realizacji Projektu wynosi / Plánovaná doba realizácie Projektu:
rozpoczęcie / začiatok – 01.09.2023 r.
zakończenie / ukončenie – 31.08.2025 r.

Ogólna charakterystyka projektu / Všeobecná charakteristika projektu

Projekt zakłada modernizację DW 960 i drogi III/3078 o łącznej długości 4,76 km. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, komfortu wszystkich użytkowników dróg, w tym poprawa dostępności terenu dla transportu zbiorowego i jednoczesna dbałość o środowisko. Przedsięwzięcie przyczyni się w istotny sposób do rozwiązania problemów komunikacyjnych oraz gospodarczych regionu pogranicza. Po stronie PW DW 960 zostanie poddane remontowi na odcinku o dł. 3,26 km łączącym Bukowinę Tatrzańską z przejściem granicznym w Łysej Polanie. Zakres robót obejmie remont istniejącej nawierzchni jezdni w granicach istniejącego pasa drogowego obejmujący wymianę nawierzchni bitumicznej wraz z wykonaniem lokalnych wzmocnień. Dodatkowo wykonany zostanie remont nawierzchni poboczy (wykorzystanie destruktu), zatok autobusowych oraz istniejących zjazdów publicznych i prywatnych. Konserwacji i remontowi zostaną poddane istniejące rowy przydrożne. Po zakończeniu robót budowlanych zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz wykonane oznakowanie poziome jezdni. Dodatkowo na początku i końcu modernizowanego odcinka staną tablice informacyjno-pamiątkowe.
Po stronie PSK wykonana zostanie modernizacja drogi III/3078 o długości 1,5 km której zły stan nawierzchni zagraża bezpieczeństwu podróżnych. Zakres robót obejmie m.in.: remont nawierzchni jezdni, rozbudowę poboczy wraz z odmuleniem przydrożnych rowów oraz przebudową przepustów drogowych, zmodernizowane zostaną czujniki na drodze w pobliżu stacji meteorologicznej na odcinku Podspády. Po zakończeniu robót budowlanych zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz wykonane zostanie oświetlenie przejścia dla pieszych i oznakowanie poziome jezdni.

 

Projekt predpokladá modernizáciu DW 960 a cesty III/3078 s celkovou dĺžkou 4,76 km. Cieľom projektu je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a komfort všetkých používateľov ciest, vrátane zlepšenia dostupnosti územia pre hromadnú dopravu pri súčasnej starostlivosti o životné prostredie. Projekt podstatne prispeje k vyriešeniu dopravných a hospodárskych problémov regiónu pohraničia. Na strane HP bude rekonštruovaná cesta DW 960 v úseku dĺžkou 3,26 km spájajúcom obec Bukowina Tatrzańska s hraničným priechodom v Łysej Polane. Rozsah prác zahŕňa rekonštrukciu existujúceho krytu vozovky v hraniciach existujúceho cestného telesa. Pôjde o výmenu bitúmenového krytu vozovky a zhotovenie lokálnych spevnení. Okrem toho prebehne rekonštrukcia povrchu krajníc, autobusových zálivov a existujúcich verejných a súkromných napojení na vozovku. Naplánovaná aj údržba a rekonštrukcia existujúcich prícestných rigolov. Po ukončení stavebných prác budú namontované bezpečnostné zariadenia a bude zhotovené vodorovné dopravné značenie vozovky. Navyše budú na začiatku a na konci modernizovaného úseku osadené informačno-pamätné tabule.
Na strane PSK bude modernizovaná cesta III/3078 s dĺžkou 1,5 km, na ktorej je kryt vozovky v zlom stave a ohrozuje bezpečnosť cestujúcich. Rozsah prác bude zahŕňať o. i.: rekonštrukciu krytu vozovky, rozšírenie krajníc vrátane odstránenia nánosovej zeminy z prícestných rigolov a prestavby cestných priepustov, budú zmodernizované snímače nachádzajúce sa na ceste v blízkosti meteorologickej stanice v úseku Podspády. Po ukončení stavebných prác budú namontované bezpečnostné zariadenia, osvetlenie priechodu pre chodcov a bude zhotovené vodorovné dopravné značenie vozovky.

Zakres rzeczowy projektu / Vecný rozsah projektu

Projekt Łysa Polana łączy realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska-Słowacja 2021-2027 przez Województwo Małopolskie i Preszowski Kraj Samorządowy wychodzi naprzeciw wyzwaniom zdefiniowanym w programie wsparcia. Zarówno część polska jak i część słowacka ma na celu rozwijanie wspólnych potencjałów i odpowiadanie na wyzwania jakimi są zwiększanie spójności terytorialnej, czy zrównoważony rozwój i ochrona środowiska. Proponowany projekt jest częścią planów i strategii na poziomie krajowym, które dotyczą poprawy jakości i rozwoju systemu transportowego zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej.
Pierwszym ważnym wyzwaniem jest poprawa mobilności i dostępności regionów objętych projektem. Modernizacja dróg pozwoli na zwiększenie przepustowości i płynności ruchu, a także poprawi połączenia komunikacyjne między regionami jakimi są Małopolska i Preszowski Kraj Samorządowy. Według najnowszego pomiaru ruchu z roku 2020 dla Województwa Małopolskiego SDR na planowanym do modernizacji odcinku drogi wojewódzkiej nr 960 wynosi 1634 pojazdów na dobę (https://www.zdw.krakow.pl) oraz 708 pojazdów na dobę dla drogi III/3078 w roku 2015 (https://sucpsk.sk). Zgodnie z prognozami ruchu na kolejne lata i obserwowanym wzrostem ruchu turystów z roku na rok widoczne jest coraz większe natężenie pojazdów na drogach objętych projektem.
Drugim ważnym aspektem jest rozwój infrastruktury turystycznej i kulturalnej. Regiony Małopolski i Preszowa mają bogatą historię, dziedzictwo kulturowe oraz wiele atrakcyjnych miejsc turystycznych. Modernizacja dróg pozwoli na łatwiejszy dostęp do tych atrakcji powiatu tatrzańskiego oraz powiatu popradzkiego, co z kolei wpłynie na rozwój turystyki i zwiększenie liczby turystów odwiedzających region. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwanie rozwijania turystyki i kultury jako kluczowych gałęzi gospodarki regionów.
Projekt ma również na celu poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost jakości infrastruktury publicznej. Region po dwóch stronach granicy zamieszkuje ponad 170 tys. ludności (GUS, 31.XII.2021 r. oraz Štatistický úrad Slovenskej republiky, 31.XII.2021 r.). Modernizacja dróg przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a także do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska.
Ważnym aspektem projektu jest również rozwijanie współpracy transgranicznej oraz budowanie pozytywnych relacji międzyregionów. Projekt pozwoli na wymianę doświadczeń oraz wiedzy między partnerami z Polski i Słowacji, a także na wzajemne poznanie i zrozumienie kultury i tradycji regionów. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwania związane ze wzmacnianiem współpracy transgranicznej i budowaniem pozytywnych relacji między krajami.

 

Projekt Lysá Poľana spája realizovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027 Malopoľským vojvodstvom a Prešovským samosprávnym krajom vychádza v ústrety výzvam identifikovaným v tomto programe. Modernizácia poľskej časti aj slovenskej časti, prispeje k rozvoju spoločných potenciálov a k odpovediam na také výzvy ako napríklad zvýšenie územnej súdržnosti či udržateľný rozvoj a ochrana životného prostredia. Navrhovaný projekt je súčasťou plánov a stratégií na národnej úrovni, ktoré sa vzťahujú k zlepšeniu kvality a rozvoja dopravného systému tak na slovenskej ako aj na poľskej strane.
Prvou dôležitou výzvou je zlepšenie mobility a dostupnosti regiónov, v ktorých bude projekt realizovaný. Modernizácia ciest umožní zvýšiť kapacitu a plynulosť cestnej premávky, a zlepší dopravné spojenia medzi partnerskými regiónmi (Malopoľskom a Prešovským samosprávnym krajom). Podľa najnovších meraní cestnej premávky z roku 2020 v Malopoľskom vojvodstve PDI (Priemerná denná intenzita cestnej dopravy) na úseku krajskej cesty č. 960, ktorý má byť modernizovaný, predstavuje 1 634 vozidiel za deň (https://www.zdw.krakow.pl), v prípade cesty III/3078 v roku 2015 bolo to 708 vozidiel za deň (https://sucpsk.sk). V súlade s prognózami týkajúcimi sa intenzity dopravy v budúcich rokoch a pozorovaným zvýšením pohybu turistov je zjavné, že z roka na rok stúpa intenzita dopravy na cestách, ktoré projekt zastrešuje.
Druhým dôležitým aspektom je rozvoj infraštruktúry cestovného ruchu a kultúrnej infraštruktúry. Malopoľsko a Prešovský kraj majú bohaté dejiny, kultúrne dedičstvo a mnohé lokality atraktívne pre cestovný ruch. Modernizácia ciest uľahčí prístup k atraktivitám nachádzajúcim sa na území Tatranského okresu a okresu Poprad, čo prispeje k rozvoju cestovného ruchu a zvýši počet návštevníkov tohto regiónu. V súvislosti s tým je projekt odpoveďou na výzvu týkajúcu sa rozvoja cestovného ruchu a kultúry ako kľúčových odvetví hospodárstva uvedených regiónov.
Projekt si kladie za cieľ aj zlepšiť životné podmienky obyvateľov a kvalitu cestnej infraštruktúry. V tomto regióne žije na oboch stranách hranice viac ako 170 tis. ľudí (poľský Hlavný štatistický úrad, 31. 12. 2021 a Štatistický úrad Slovenskej republiky, 31. 12. 2021). Modernizácia ciest prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a zníženiu emisie znečistení.
Dôležitým aspektom projektu je tiež rozvoj cezhraničnej spolupráce a budovanie pozitívnych vzťahov medzi regiónmi. Projekt umožní výmenu skúseností a vedomostí medzi partnermi z Poľska a zo Slovenska, vzájomné spoznanie a pochopenie kultúry a tradícií týchto regiónov. Týmto spôsobom projekt reaguje na výzvy spojené s posilňovaním cezhraničnej spolupráce a budovaním pozitívnych vzťahov medzi štátmi.

Cele projektu / Ciele projektu

Cele projektu, planowane działania i rezultaty są w pełni zgodne z specyficzną terytorialnie, wspólną potrzebą poprawy infrastruktury transportowej. Projekt zakłada modernizację DW 960 po stronie polskiej oraz drogi III/3078 po stronie słowackiej, co pozwoli na zwiększenie przepustowości dróg, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz integrację międzyregionową. Projekt uwzględnia również potrzebę poprawy mobilności ludzi i towarów, co jest kluczowe dla rozwoju biznesu i handlu w regionie.

 

Ciele projektu, plánované aktivity a výsledky sú v celom rozsahu v súlade s územne špecifickou spoločnou potrebou zlepšenia dopravnej infraštruktúry. Projekt predpokladá modernizáciu DW 960 na poľskej strane a cesty III/3078 na slovenskej strane, čo umožní zvýšiť kapacitu týchto ciest, bezpečnosť cestnej premávky a medziregionálnu integráciu. Projekt zohľadňuje aj potrebu zlepšenia mobility osôb a tovarov, čo je kľúčové pre rozvoj podnikania a obchod v regióne.

Galeria / Galéria

Przed realizacją / Pred vykonaním

Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 1 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 2 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 3 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 4 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 5 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 6 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 7