Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie
Informacje ogólne
Wartość projektu: 170.145.699,78 PLN
Wartość dofinansowania: 152.070.033,53 PLN (95 % całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu)
Umowa o dofinansowanie: Uchwała Nr 761/20 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 28 maja 2020 roku w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie pt. „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie” w ramach Osi Priorytetowej 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa Poddziałanie 7.1.1 Drogi regionalne Typ A Budowa, przebudowa dróg, w tym budowa obwodnic w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020.
Okres realizacji Projektu wynosi:
rozpoczęcie: 02.10.2019r.
zakończenie: 29.12.2023r.
Ogólna charakterystyka projektu
Istniejący stan infrastruktury drogowej nie jest dostosowany do natężenia ruchu i wymaga poprawy, dotyczy to w szczególności istniejącego mostu nad rzeką Dunajec w Ostrowie który stanowi bardzo ważne połączenie autostrady A4 z tarnowskimi Mościcami. W listopadzie 2019 roku obiekt mostowy w Ostrowie został zamknięty dla samochodów, rowerzystów i pieszych. Zamknięcie mostu oznacza olbrzymie utrudnienia dla kierowców, mieszkańców, przewoźników autobusowych, służb ratunkowych oraz dla zlokalizowanych na terenie Tarnowa Zakładów Azotowych. Samochody próbujące dojechać z węzła Wierzchosławice (autostrada A4) do tarnowskich zakładów azotowych muszą pokonać dodatkowy dystans ponad 20 kilometrów co generuje ogromne straty kosztów czasu i paliwa.
Istniejący stan obecnego układu komunikacyjnego jest przyczyną:
- ograniczonej dostępności do stref aktywności gospodarczej w Tarnowie i regionie,
- braku ogólnodostępnego połączenia węzła autostradowego w Wierzchosławicach z DW 973 relacji Wierzchosławice – Tarnów,
- ograniczonego wykorzystania potencjału inwestycyjnego i turystycznego,
- pogarszania się warunków życia mieszkańców w pobliżu DW 973 oraz powiatu tarnowskiego,
- ograniczonej dostępności komunikacyjnej subregionu Tarnowskiego,
- zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych,
- pogarszania się stanu środowiska naturalnego w wyniku niekorzystnego klimatu akustycznego, zanieczyszczenia powietrza szkodliwymi składnikami spalin oraz uciążliwymi wibracjami,
- niskiego standardu podróżowania i słabej mobilności mieszkańców.
Zakres rzeczowy projektu
Projekt polega na utworzeniu połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie jako drogi klasy G, jednojezdniowej o 2 i 3 pasach ruchu, odcinkowo z pasami do lewoskrętu, o długości ok. 2,6 km. Planowana łącznica zlokalizowana jest na terenie województwa małopolskiego, powiatu tarnowskiego, gminy Wierzchosławice i miasta Tarnów. Początek łącznicy stanowić będzie włączenie do istniejącego wlotu skrzyżowania typu rondo (skrzyżowania ul. Witosa z ul. Chemiczną w Tarnowie) w km ok. 2+207. Koniec łącznicy – skrzyżowanie typu rondo węzła autostrady A4 z drogą gminną nr K202517 – km łącznicy ok. 4+826 wraz z dowiązaniem drogi dojazdowej do łącznicy autostrady A4.
Cele projektu
Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się do:- poprawy dostępności do autostrady A4 (sieć TEN-T),
- poprawy przejezdności przez powiat tarnowski,
- poprawy funkcjonowania układu komunikacyjnego w Subregionie Tarnowskim,
- poprawy dostępności do regionalnego ośrodka wzrostu jakim jest Tarnów,
- ułatwionego dojazdu do stref aktywności gospodarczej w Tarnowie: Zielony Park Przemysłowy „Kryształowy”, Strefa Aktywności Gospodarczej „Piaskówka-Komunalna”,
- ułatwionego dojazdu do stref aktywności gospodarczej w regionie: Zielony Park przemysłowy w Wojniczu, Specjalna Strefa Ekonomiczna w Dąbrowie Tarnowskiej, Strefa aktywności gospodarczej w Szczurowej, Koszycka Strefa Gospodarcza,
- ułatwionego dostępu do miast pełniących ważne funkcje w lokalnych rynkach pracy,
- usprawnionej dostępności do stref aktywności turystycznej,
- skrócenia czasu przejazdu oraz poprawa komfortu podróży,
- poprawy bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa pieszych,
- zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin,
- zmniejszenia emisji hałasu i wibracji,
- zmniejszenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych odprowadzanych do gleby i wód,
- poprawy warunków działalności istniejących podmiotów gospodarczych,
- zwiększenia mobilności mieszkańców,
- zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej i turystyczno-rekreacyjnej,
- poprawy estetyki krajobrazu oraz wizerunku regionu.