Budowa trasy rowerowej VeloSkawa (VSk) – odc. Podolsze – Łączany


Informacje ogólne
Wartość projektu: 11 678 563,10 PLN
Wartość dofinansowania UE: 9 926 778,63 PLN (85% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu)
Wartość dofinansowania budżetu państwa: 583 928,16 PLN (5% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu)
UCHWAŁA Nr 138/25 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 28 stycznia 2025 roku w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie pt. „Budowa trasy rowerowej VeloSkawa (VSk) – odc. Podolsze – Łączany” w ramach Priorytetu 5 Fundusze europejskie wspierające infrastrukturę społeczną, Działanie 5.19 Regionalne ścieżki rowerowe VeloMałopolska, Typ projektu A. Regionalne ścieżki rowerowe VeloMałopolska, Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027
Okres realizacji Projektu:
rozpoczęcie – 30 października 2024 roku
zakończenie – 15 maja 2026 roku
Ogólna charakterystyka projektu
Odcinek VeloSkawa od Podolsza do Łączan realizowany jest poprzez budowę dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych rzeki Skawa, Wisły, potoku Spytkowickiego oraz w międzywalu rzeki Wisły i potoku Spytkowickiego oraz w ruchu ogólnym. Projekt obejmuje budowę odcinka trasy rowerowej VeloSkawa (VSk) o długości ok. 18,6 km zlokalizowanego na wałach, budowę odcinka trasy rowerowej VeloSkawa (VSk) o długości ok. 232 m zlokalizowanego w m. Miejsce wraz z rozbiórką i budową przepustu na rowie oraz umocnieniem rowu, budowę odcinka trasy rowerowej VeloSkawa (VSk) o długości ok. 77 m wraz z budową kładki rowerowej na potoku Spytkowickim i umocnieniem dna koryta potoku, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wprowadzenie docelowej organizacji ruchu oraz oznakowanie trasy rowerowej jako szlaku turystycznego – odnośnie odcinka trasy rowerowej o długości ok. 20 km (łącznie).
W efekcie powstanie 20 km nowej trasy rowerowej w ramach zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim, o korzystnym, odseparowanym od ruchu samochodowego przebiegu, z którego szacunkowo korzystać będzie ponad trzydzieści tysięcy rowerzystów rocznie.
Cele projektu
Głównym celem projektu jest stworzenie spójnej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim, która przyczyni się do wzbogacenia kompleksowej oferty turystycznej regionu. Projekt stanowi element sieci głównych tras rowerowych w Województwie Małopolskim. Sieć ta została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić turystom rowerowym przemieszczanie się na znaczne odległości (wycieczki wielodniowe), korzystając z komfortowych, przemyślanych i spełniających wysokie standardy projektowe tras. Jest to również doskonała oferta skierowana do rodzin z dziećmi i wszystkich użytkowników, którzy cenią sobie poruszanie się ciągami odseparowanymi od ruchu samochodowego (lub ze znikomym ruchem), jednoznacznie oznakowanymi, prowadzonymi w ciekawym i malowniczym otoczeniu (często po wałach przeciwpowodziowych, wzdłuż rzek).
Cele szczegółowe obejmują:
Rozwój oferty turystyczno – rekreacyjnej w regionie
Konsekwentna rozbudowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim przyczynia się do rozwoju oferty turystycznej oraz rekreacyjnej regionu. Jest to niezmiernie ważny element w budowaniu silnej pozycji regionu. Bogata baza turystyczna i rekreacyjna zachęca turystów do odwiedzenia regionu lub do pozostania na jego terenie dłużej. VeloSkawa Podolsze – Łączany jest elementem projektowanej Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych w Województwie Małopolskim. Przedmiotowy odcinek łączy się w m. Łączany z Wiślaną Trasą Rowerową. W miejscu styku tych dwóch tras trasa WTR jest prowadzona w ruchu ogólnym dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu (Zgodnie z Podręcznikiem projektowania tras rowerowych). W m. Podolsze przedmiotowy odcinek trasy kończy się w ruchu ogólnym dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu, gdzie rozpoczynać swój bieg będzie kolejny odcinek trasy VeloSkawa, którego realizacja zaplanowana jest w ramach perspektywy FEM 2021-2027.
Rozwój przedsiębiorczości w regionie.
Konsekwentna rozbudowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim przyczynia się do rozwoju oferty turystycznej oraz rekreacyjnej regionu. Wzdłuż tras rowerowych coraz częściej pojawiają się lokale usługowe z ofertą skierowaną do użytkowników tras. Tym samym wspierany jest rozwój gospodarczy regionu oraz wspomagana jest aktywizacja zawodowa mieszkańców.
Stworzenie komfortowych i bezpiecznych warunków dla uprawiania aktywnego wypoczynku.
Biorąc pod uwagę narastający problem chorób cywilizacyjnych (otyłość, nadwaga, wielochorobowość związana z siedzącym trybem życia) tworzenie infrastruktury dla aktywnego spędzania czasu jest koniecznym kierunkiem polityki regionu. Przedstawiany do dofinansowania 20 km odcinek trasy rowerowej jest ciągłą, bezpieczną trasą prowadzoną w większości w separacji od ruchu samochodowego, po wałach przeciwpowodziowych.
Odbiorcy projektu
Projekt skierowany jest wszystkich użytkowników tras rowerowych w zachodniej Małopolsce. Dotyczy to zarówno mieszkańców zachodniej oraz szerzej całej Małopolski jak i turystów krajowych i zagranicznych odwiedzających region. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2022 Województwo Małopolskie zamieszkiwało 3 429 014 mieszkańców, w tym 1 765 923 kobiet i 1 663 091 mężczyzn. Z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w 2023 r. Małopolskę odwiedziło ok. 20,8 mln turystów. Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, zwiedzić zabytki i uprawiać aktywną turystykę. Zaprezentowane dane statystyczne jednoznacznie pokazują, iż potencjał turystyczny Małopolski jest bardzo duży. Grupy odbiorców oferty turystyczno – rekreacyjnej są bardzo liczne i zróżnicowane. Wskazuje to na potrzebę rozbudowy infrastruktury turystycznej, której jakość będzie odpowiadała na potrzeby korzystających z niej odbiorców.