Budowa trasy rowerowej EuroVelo11 na odcinku Ostrów – Łukanowice
Informacje ogólne
Wartość projektu: 4 384 611,83 PLN
Wartość dofinansowania: 3 507 689,45 PLN
Umowa o dofinansowanie: Uchwała Nr 2017/23 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 24 października 2023 r w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie pt. „Budowa trasy rowerowej EuroVelo11 na odcinku Ostrów – Łukanowice” w ramach Osi Priorytetowej 6 Dziedzictwo regionalne, Działanie 6.1 Rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 6.1.5 Regionalna sieć tras rowerowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego
na lata 2014–2020.
Okres realizacji Projektu wynosi:
rozpoczęcie – grudzień 2018 r.
zakończenie – grudzień 2023 r.
Ogólna charakterystyka projektu
Trasa EuroVelo11 to międzynarodowa trasa rowerowa uznana za szlak Europy Wschodniej. Docelowo ma liczyć 6 tys. km przebiegając od Norwegii po Grecję. Fragment trasy przebiegający przez Małopolskę jest jedną z głównych tras rowerowych wchodzących w skład zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim. W Małopolsce trasa przebiega po najbardziej atrakcyjnych terenach doliny Popradu i Dunajca w otoczeniu Beskidu Sądeckiego i Pogórza. Udostępnia rejony Popradu i Dunajca obecnie niewykorzystane. Otwiera nowe możliwości dla turystyki w integracji ze Słowacją. Zapewnia ciekawe powiązanie komunikacyjne ekologicznym środkiem transportu dużych i historycznych ośrodków Małopolski oraz wczasowisk i uzdrowisk: Tarnowa, Zakliczyna, Nowego i Starego Sącza, Rytra, Piwnicznej, Muszyny oraz słowackich miejscowości doliny Popradu.
Przedmiotem projektu jest integralny odcinek EV11 od m. Ostrów do m. Łukanowice o długości 5,18 km zakładający budowę ścieżki na wale przeciwpowodziowym oraz remont drogi wewnętrznej.
Zakres rzeczowy projektu
Przedmiotowy projekt stanowi fragment trasy EuroVelo 11 o długości ok. 5,18 km zlokalizowany we wschodniej Małopolsce. Szerokość trasy wynosi średnio 2 -2,5 m punktowo min. 1,6 m ze względu na szerokość korony wału, max. 5 m na włączeniu do DP 1346K (spełnia wymogi Rozporządzenia właściwego Ministra z dn. 2.03.1999 r.). Poprzez swoją lokalizację umożliwi on użytkownikom poznanie atrakcji regionu. Trasa zapewnia minimalizację objazdów a jej minimalne pochylenia (średnio 1% max do 3%) sprawiają, że jazda rowerem stanie się dużą przyjemnością dla zwykłych rowerzystów, a także rowerzystów z przyczepkami czy sakwami. Cały obszar inwestycji to atrakcyjne miejsce dla turystyki weekendowej jak i sezonowej zapewniające m.in.: widok na Beskidy i Pogórze. Odcinek od Ostrowa do Łukanowic przechodzić będzie przez teren powiatu tarnowskiego. Oznakowanie trasy wykonane zostanie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Z uwagi na powyższe trasę charakteryzować będzie łatwość identyfikacji oraz integracja z trasą EV11 oraz trasami lokalnymi. Trasa jest projektowana z uwzględnieniem potrzeb rowerzystów, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, wygody i komfortu poruszania się. Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego dla dróg rowerowych zaprojektowano wykonanie nawierzchni asfaltowych. Projektowane nawierzchnie posadowione zostaną na podłożu G1: odpornym na działanie mrozu. Odcinki prowadzone w ruchu ogólnym charakteryzują się niskim natężeniem ruchu i zapewniają integrację z istniejącym układem komunikacyjnym.
Cele projektu
Planowana inwestycja polegająca na budowie odcinka EuroVelo 11 Ostrów – Łukanowice wpisuje się w działania mające na celu stworzenie spójnej sieci szlaków przebiegających przez całe województwo. Rozwój infrastruktury rowerowej w postaci europejskich szlaków rowerowych przyczyni się do znacznego podniesienia standardów turystycznych w regionie. Polepszeniu ulegnie dostępność komunikacyjna miejsc charakteryzujących się dużymi walorami krajoznawczo-przyrodniczymi, historycznymi i architektonicznymi, zwiększając ich rozpoznawalność zarówno w kraju jak i za granicą. Stworzenie wysokiej jakości tras rowerowych pozwoli na korzystanie z atrakcji turystycznych Małopolski nie tylko posiadaczom specjalistycznego sprzętu (rowery górskie, crossowe) lecz także osobom korzystającym z rowerów miejskich lub trekkingowych, dedykowanych do uprawiania turystyki rowerowej. Przełoży się to na zwiększenie liczby osób odwiedzających miejsca należące do dziedzictwa kulturalnego i naturalnego oraz stanowiących atrakcje turystyczne. Realizacja zaplanowanych tras rowerowych wpłynie na podniesienie konkurencyjności oferty turystycznej Małopolski oraz przyczyni się do zrównoważonego rozwoju województwa. Powstała sieci tras rowerowych stanowić będzie impuls sprzyjający rozwojowi małej przedsiębiorczości. Prognozowany jest rozwój sektora usług ukierunkowanego zarówno na obsługę zwiększonego ruchu turystycznego (np. rozwój agroturystyki, powstanie nowych miejsc noclegowych) jak i utrzymanie nowo powstałej infrastruktury technicznej. Rezultatem takiej działalności będzie aktywizacja społeczna oraz restrukturyzacja zawodowa w regionie. Lokalizacja przebiegu tras na terenach całkowicie odizolowanych od ruchu samochodowego bądź wykorzystujących odcinki dróg o niewielkim natężeniu ruchu pozwoli na minimalizację ryzyka kolizji i zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów redukując koszty wypadków drogowych.
Reasumując, realizacja inwestycji, poza celem bezpośrednim jakim jest zwiększenie liczby osób korzystających z atrakcji turystycznych regionu, wygeneruje długofalowe społeczno–gospodarcze oddziaływanie, którego efekty wykraczają poza natychmiastowe skutki dla otoczenia, grup docelowych, realizatora projektu. Przedmiotowe efekty będą odczuwalne w horyzoncie czasowym wykraczającym poza okres realizacji projektu oraz okres trwałości projektu.